Total Pageviews

Monday, June 27, 2011

Nasi Lemak Dik : Laluan Gelap siri 3

"oit dila...nk minum ke x nescafe nih?" tanye si Asma..dengan memegang jug berisi nescafe. "nak2..ala..x sabar la  ko nih...hehe" balas Adila. "HAH!" menjerit si Adila dengan tiba2, membuat Zira dan Asma terkejut. "asl Dila????" tanya Zira dlm nada yg ketakutan. "xda ape...just teringat citer abg aku, Fendi". "Citer ape? citer je la..ngah melayan citer seram2 yg angker2 nih bes gak" kata Zira. "nasib aku x campak jug nih kt ko td Dila oit, kus smangat!" marah si Asma. "saje2 suspen sikit..heee" kata Adila sambil tersenyum. Asma pn menuangkn air ke mug masing2...sedap nescafe layan malam2 buta nih. Jam 12.30 pagi. Sepi kaki lima depan bilik Adila. "mcm nih citernye, abg aku kn blajar kt U, so.." x sempat Adila menghabiskn ayatnya, Zira menyampuk "ensem x abg ko?". Soalan yg dibalas dengan balingan bantal daripada Adila. "ok mane aku td?...erm..abg aku...mcm nih citernye...."

"Aduh...da mlm nih..ingtkn pas futsal nk lepak kejap...asl da kul 3 nih" kata Fendi. "tu la...yg pegi sembang citer kajol lah, tetibe nora danish la, pas 2 bola la, politik la...silap la duk ngan Zam..buku citer 1001 pn x hebat cam die" kata Amirul yg dibalas ngan tertawa daripada kawan2nya sekereta. "dah la..aku da rase x sedap hati nih" kata Syawal. Syawal perwatakan yg agak alim. "ye la...kn Fendi da bawak nih..nk balik la nih..."kata Pudin, menyedapkn hati si Syawal. Dengan berbekalkan Myvi hitam, mereka menyusuli jalan. "wei aku ade teringt 'short-cut' kt blakang Unih...jom try" kata Amirul. "OK" kata semua kecuali Syawal. "aku ikut korang jek" kata Syawal. Fendi, yg memandu, melalui sebuah jambatan lama yg menghubungkan jalan besar dengan jalan pintas ke U. Dlm mereka berlima melalui jambatan tersebut,  Fendi ternampak seperti ada seorang wanita di bahu jalan, trus dia berkata "awek mane plak duk tepi jalan pagi2 buta nih?" yg mmbuatkn kawan2 yg berada didalam bingung. "pmpuan? mane ade Fendi...aku x nmpk pn...memandai jek" kata Amirul. "betul la..xkn aku nk memain plak" balas Fendi dengan muka tegas. "ala, kalo ade ape2 ko bgtau aku...aku bukak kekuda aku..haha.." sapaan Zam yg membuat Syawal tak senang duduk berkata "jgn ckp besar Zam oit..nih bkn tempat kite".

Sedang mereka menyusuri jalan itu, dengan tetiba ternampak lagi kelibat gadis yg sama di bahu jalan, tetapi kali ini mereka, Fendi, Zam, Amirul, Pudin dan Syawal ternampak kelibat tersebut. Muka mereka daripada tenang menjadi gelisah. "kan aku da kate..jgn ckp besar..."kata Syawal. "aku da agak da...mmg x sedap hati" tmbah dia lagi. "relek Syawal...insyallah semua ok...." pujuk Pudin. Fendi cuba melawan perasaan dan memandu dengan cermat. Tetapi yg menghairankn dia, jalan yg sepatutnya memakan masa 10 minit terasa lama. "ah..mungkin penat kot" pujuk dirinya sendiri. Dalam dia bermonolog, tiba-tiba die ternmpak gadis td betul2 dihadapan keretanya, x sempat mengelak dan melanggar gadis itu. " Ah sudah! adoi...wei aku langgar org plak!" panik si Fendi. " mcm mane ko bawak wei? adoi" kata Amirul, "La..adus..mcm mane nih? turun2!" kata Zam. Mereka semua turun kecuali Syawal. "Check keta ada calar ke ape ke...pasl aku ada rase langgar something!" jerit Fendi. Bila di bumper depan, Fendi pelik, mana kesan langgar gadis td? kerana keadaan bumper depannya elok tak terusik. "mungkin perasaan aku je kot" melegakan hati sendiri, Fendi. Semua masuk ke kereta semua, dan x sampai seminit, Syawal bersuara " die ade...jom patah balik...bahaya nih." dalam nada ketakutan. "patah balik? ada? bhaya?  apenye Syawal?" tanya Zam. "JANGAN MEMBANTAH !" tegas Syawal, dan semua akur.

Fendi membuat U-turn dan terus ke jambatan tadi, tetapi kereta terasa berat, kelajuan Myvi tersebut hanya 20km/j sahaja. Itu telah membuat semua didalam kereta tersebut terdiam ketakutan. Terasa lama perjalan balik ke jambatan, enjin Myvi berderum seperti enjin lori menaiki bukit. Dan kedengaran kereta mereka seperti di hentak dari atas bumbung. Sampai sahaja di kaki jambatan, kereta Fendi berjalan seperti biasa. Mereka semua menarik nafas lega. Keesokkan harinya, mereka berjumpa semula. Syawal menceritakkan bahawa sedang kawan2 dia smua keluar kereta, dia ternmpak gadis yg mereka semua nampak tadi memanjat bumbung kereta, "betul wei, aku x tipu, aku ingt korg nmpak" tambah Syawal. "ye la...kiteorg pn da rase..dah la..pas nih x yah lalu jalan 2 lagi" tegas Fendi. Zam ada membuat kajian, rupa2 nya jambatan itu adalah tempat dimana terdapat 3 kes bunuh diri, dan kesemuanya adalah perempuan. Kata-kata Zam menguatkan lagi keyakinan 5 sekawan tersebut tentang kerasnya tempat tersebut....

No comments:

Post a Comment